2017. ápr 30.

Eldöntöttük, menni fogunk!

írta: CharlieBrown
Eldöntöttük, menni fogunk!

A legutolsó nagy trip után már tudtuk, hogy ismét vissza kell mennünk, de a következő utat immáron a nyugati partot fogjuk megtámadni. Szerencsére vannak ismerősök Las Vegasban és San Franciscoban is, így össze tudnánk kötni a kellemeset a hasznossal, nincs ami visszatartson bennünket.

passport-881305.jpg

Kezdődjön a tervezés

 

Az alábbi lista kronológiai időrendben tartalmazza a fontosabb mérföldköveket, ezt mindenki tekintheti szamárvezetőnek egy hasonló út kapcsán.

  • Utazás időtartamát megszülni
  • ESTA-t intézni
  • Repülőjegyet lefoglalni
  • Autóbérlést intézni
  • Látnivalókat összeírni
  • Útvonalat megtervezni
  • Szállásokat lefoglalni
  • Számolható kiadásokat összeírni
  • A költségkeretünk figyelembevételével megállapítani a napi költési limitet
  • Elkülöníteni adott pénzmennyiséget a váratlan kiadásokra

 Nézzük őket sorban.

Utazás időtartamát megszülni

 time-273857_1920.jpg

Ez leginkább a munkáltatónktól függ (jó esetben saját magunktól), illetve a rendelkezésre álló pénzmennyiségtől. Valamelyest könnyebb volt a dolgunk, mint legelőször, révén nem ez az első trip a nagy vizen túlra, így az előző utazások költségvetései (utólagos dokumentáció fuckyeah!) sokat tudnak segíteni!

Kis kitérő az időről: sosem elég az, ami van. Legelső utazásunk alkalmával 1 hétig élveztük New Yorkot. A másodiknál 2 hétig voltunk szintén New Yorkban, és 1 hetet Floridában. Visszagondolva nem is tudtuk, hogyan, és mit akartunk 1 héttel, hisz még mindig vannak olyan területek, amelyeket nem tudtunk feldolgozni a városból... :)

Ha tehetjük, mindig húzzunk rá egy kicsit arra, mint amit gondolunk, hogy annyi elég lesz, mert nem lesz az. ;) Az erőltetett tempó nem tesz jót a nyaralásnak sem, és a testünknek sem.

ESTA-t intézni

Ezzel külön bejegyzésben foglalkozunk, melyet itt lehet elérni: Óvatosan a papírmunkával!

Repülőjegyet lefoglalni

Az egyik legkritikusabb rész. Nálunk sokkal okosabbak is megállapították már, hogy nem feltétlenül az utazás előtt hónapokkal megvásárolt jegy a legolcsóbb, kicsit olyan az egész, mint a valutaárfolyamok. Egyszer jobb, másszor rosszabb. Lutri, de azért lehet a sorok között olvasni.

Ami számunkra fontos az út során:

  • Elviselhető tranzit idő átszállásoknál (nem vagyunk hajlandóak 2-3.000 forint megtakarításért cserébe 4-5 órával többet dekkolni az átszállásnál. Elsőre még akár szórakoztató is lehetne, de a többedik utazásnál számunkra már nem az... Aláírom, vannak, akiknek mások az elvárásai, nagyobb a tűrőképességük, mi ilyenek vagyunk. :)
  • Megbízható szolgáltató. Csak ismételni tudom magam. Azért, mert van egy másik, olcsóbb járat, nem feltétlenül az a jobb. Számunkra nem volt opció például a Norvegian airlines, hisz transzatlanti fapadosként rengeteg megszorításuk volt a végső nyerteshez képest. Jó kiindulás lehet rákeresni az előző év legjobb légitársaságaira (például ezen a linken). Azért jó egyébként mondjuk ellátogatni a worldairlineawards.com oldalra, mert amellett, hogy keresni tudunk, mi is értékelhetünk. A szolgáltatóra visszatérve: érdemes megnézni egyébként milyen gépekkel repülik az adott útvonalat, hisz az ülések távolságától a multimédia rendszerig sok minden változik. Jelen utazásunknál bár nem a Swiss volt a legolcsóbb, de sokat nyomott a latban, hogy legutóbbi utazásunkkor igen elégedettek voltunk vele. Turistaosztályon is simán tudtuk tölteni USB-n keresztül a telefonjainkat (máshol ez az üzleti utasok privilégiuma kizárólag), a szolgáltatásuk rendben volt, a székek sem voltak agyonzsúfolva.
  • Átszállás esetén megfelelő repülőtér. Mondhatnánk, hogy mindegy hol szállunk át, de a tapasztalatunk azt mondatja velünk, hogy mégsem... Többször volt rossz tapasztalatunk a frankfurti repülőtérrel (sztájk, fél napos padon alvás, ami simán ment mosolygás nélkül egy 8-9 órás transzatlanti repülés után...), így mi azt első körben kilőttük...
  • És ha ezt mind egy helyen szeretnénk böngészni, irány a skyscanner.hu

Autóbérlést intézni

 carsharing-1436203_1920.jpg

Mindenek előtt: rentalcars.com

Itt is el tudnám ugyanazokat a kritériumokat mondani, mint repülőút esetén: ne az árat nézzük, hanem az összképet! A budget autóbérlőkre rákeresve a tripadvisoron lehet olvasni érdekes sztorikat, így mi nem változtattunk a jól bevált recepten: Alamo, vagy National. Mindkettővel elégedettek voltunk, soha nem volt semmi problémánk, gördülékeny volt a felvétel és leadás is.

Amerika nagy. Amerika kényelmes. Ennek megfelelően az autóval sem spóroltunk, és minden esetben Full size SUV kategóriát béreltünk.
Több szempontból is jól jött, bár csak ketten voltunk:

  • Nagy autó, valamivel magasabban ül az ember a többi sofőrhöz képest, átlátja a forgalmat
  • Ha nagyon muszáj volt, még aludni is tudtunk benne a harmadik üléssor lehajtásával

A bérlésnél azért tudatosítsuk magunkban, hogy Range Rover, vagy hasonló. És a vagy hasonló a lényeg. Soha nem autótípust bérel az ember, hanem kategóriát.

Biztosítás: ha a rentalcars-on keresztül bérel az ember, minden szépen le van írva, biztosítások, önrész, kiegészítő csomagok. A helyszínen megpróbálnak még majd ránk tukmálni mást is, ne hagyjuk magunkat! Ami nem szükséges, nyugodtan mondjunk nemet.

Mindenki olyan biztosítást válasszon, ami szerinte elégséges. Nem vállalok azért felelősséget, azért, ha baj történik másoknál!

Ha megvan a megfelelő autó, már csak annyi a dolgunk, hogy eldöntsük hogyan szeretnénk fizetni. Két opció van, mindegyiknek van előnye és hátránya.

Előre rendezett teljes összeg: ez esetben a foglalás törlés és módosítás ingyenes, viszont a foglalás elküldésekor azonnal megterhelik a bankkártyánkat!

Csak foglalózott: jellemzően 10% körüli összeget zárolnak a kártyánkon, viszont így a törlés vagy módosítás esetén nem kapjuk vissza.

A fizetést minden esetben érdemes hitelkártyával végezni, módosítás vagy törlés esetén hamarabb viszontlátjuk a pénzt, míg sima debit kártyán akár 30 napig is tarthat a visszautalás.

És, hogy mért fontos az ingyenes törlés/módosítás? Mert a rentalcars is úgy működik, hogy hol olcsóbb, hol drágább ugyanaz az autó, a kereslet, időszak, és egyéb paraméterek függvényében. Érdemes naponta ránézni, és ha azt látjuk, hogy olcsóbb, módosítani a foglalásunkat! A mi példánknál maradva az első foglalás a mostani úthoz 396.000  Forint volt, a jelenlegi foglalás 306.000  Forint! A kettő között volt 5-6 rebooking. Ugyanaz az autó, ugyanaz a szolgáltató, ugyanaz az időtartam, és mégis spóroltunk 90.000 Forintot azzal, hogy időről időre felnéztünk az oldalra. Érdemes! Ha valaki fél a foglalástól online, a telefonos ügyintézők készséggel segítenek magyar nyelven, szóval ez sem lehet probléma.

Látnivalókat összeírni

 binoculars-1209892_1920.jpg

Nem kevés munka, de sokat segítettek az Amerikában élő ismerősök. Ha ők nincsenek, akkor marad a Tripadvisor, mondjuk Kalifornia látnivalóira rákeresni, és szemezgetni. Szöszmötölős, de szükséges, hisz ez kelleni fog több dologhoz is:

  • Költségkeret pontosabb tervezése (látnivalókhoz belépők, közlekedési jegyek/bérletek, nemzeti park belépők)
  • Szálláshelyek eldöntése. Bővebben egy bekezdéssel lentebb.

Útvonalat megtervezni

Bármennyire is igyekszik az ember, a természet mindig közbeszól. Így történt ez márciusban is, amikor kaptuk a híreket a kinti ismerősöktől, hogy a nyugati parti időjárás földcsuszamlást okozott a Pacific Coast Highway-en, és vannak szakaszok, amiket lezártak.
- Sebaj, indulásig van még 2 hónap!
- Az a baj, hogy kb 1 év, mire helyreállítják...
- Ja, akkor újratervezés...

És ez szó szerint így hangzott el... Szóval érdemes a Facebookon felkeresni utazás előtt az aktuális körzet oldalát, mi is onnan szerezzük a friss infókat (Big Sur information - Facebook), például innen tudtuk meg, hogy megroggyant az egyik híd...

Szállásokat lefoglalni

A legsziszifuszibb munka. Ezt nem tudja az ember megspórolni, sok éjszakája ráment mindkettőnknek, és nagyban függ az előző ponttól, ahol a látnivalókat írtuk össze. Fontos, hogy legyen előttünk a térkép, és jelölgessük be rajta a látnivalókat, így lehet majd súlyozni hol leszünk többet. Fontos az is, hogy nézzük meg, kérdezzünk rá ha nagyvárosban foglalunk, hogy ingyenes parkolást tartalmaz-e az ár (San Franciscoban a napi parkolási díj 40-50$ között mozog!).

Ajánlott foglalási oldalak:

  • Trivago: több oldalról keres egyszerre, mint a skyscanner.
  • booking.com: valahogy mindig itt lyukadunk ki, ha rövidtávú szállásokat nézünk, és egy körutazásnál azt néz az ember általában. Az általunk használt kedvenc szűrőfeltételek: értékelési pontszám min. 7.5, szálláshely típusa hostel kivételével mindegy, ne mutassa a megtelt szállásokat, ingyenes lemondás és reggeli az árban. Ha jól emlékszem az 5. foglalás után megnyílik a genius program, amely sok szállásnál alapból 10% kedvezményt ad.genius.PNG
  • airbnb.com: hosszabb távra jó lehet, bár sajnos vetekszik a szállodák áraival, és itt is figyelni kell rengeteg mindenre (foglalás szigorú, mérsékelt, vagy rugalmas, illetve az egyéb költségek, mint például a takarítás). Mivel a legtöbb szállásnál 1-2, de max 4-5 éjszakát töltünk, így nekünk jobb választás volt a booking.

Számolható kiadásokat összeírni

 A fentiek jól kalkulálhatóak, és mindenkinek javaslom, hogy vezesse őket, ahogy szeretné. Papíron, táblázatban, telefonos alkalmazásban, ami a szimpatikus. Ha ezzel megvagyunk, jöhet a következő pont.

Ami egy ilyen hosszabb távú utazásnál nekünk fix kiadás szokott lenni pluszban, az a mobiltelefon kártya korlátlan telefonálással, és adatforgalommal (40$ környékén a T-Mobile-nál kapható már, nem előfizetéses), és akkor nincs gond a családdal való kapcsolattartásban, nincs aggodalom a roaming költség miatt.

 

A költségkeretünk figyelembevételével megállapítani a napi költési limitet

 dollar-941246_1920.jpg

Ez szintén egyszerű. A kiinduláskori pénzmennyiségből kivonjuk a fentebb leírt fix kiadásokat, majd a maradékot elosztjuk az ott tartózkodásunk napjainak számával. Ebből lesz az életben maradás :) Étel, ital, fagyi, csoki, ropi, sör, vásárlások.

 

Elkülöníteni adott pénzmennyiséget a váratlan kiadásokra

Bármi adódhat, nem érdemes fillérre kiszámolt költőpénzzel utazni. Elszakad a nadrág, defektet kapunk az autóval (nem minden szolgáltató küld azonnal csereautót, van, ahol utólag fizetik ki a számlát a javításról).

Az utazásig hátra van még 2 hét. Hamarosan jövünk egy csomagolási listával, és vágjuk tovább a centit. :)

Ha nem szeretnél lemaradni, iratkozz fel, hogy értesülj ha új bejegyzés születik!

 

képek forrása: saját forrás, illetve pixabay

 

Disclaimer: a blogot kedvtelésből írjuk, a magunk és az érdeklődő olvasók örömére. Ha kérdés érkezik a bejegyzés alá, igyekszünk legjobb tudásunk szerint megválaszolni, de nem az utazás rovására. Egyéb kommentekre sem időnk, sem energiánk nincsen sajnos.

 

social_facebook_box_blue.pngTetszett a bejegyzés? Kövess bennünket a Facebookon, és akkor tuti, hogy nem maradsz le semmiről! Ha valamibe belebotlunk nap közben, oda pillanatok alatt ki tudjuk tenni, legyen az egy érdekes fotótéma, vagy pár sornyi gondolat.

Szólj hozzá

döntés USA roadtrip